پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
دولت در حالی برای رفع ناترازی انرژی، سیاست‌هایی برای افزایش گرید لوازم خانگی وضع کرده است که به گفته کارشناسان نباید تبعات مصوبه گرید انرژی برای بازار لوازم خانگی را نادیده گرفت، زیرا هم اکنون بازار با رکود مواجه است و تغییر گرید به معنای رشد قیمت و تورم بیشتر است.
کد خبر: ۶۶۷۲۴

تیتر ۲۰ -  با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهور بخشنامه‌ مصوبه هیأت وزیران در خصوص مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز سوز با استاندارد و بر چسب انرژی فقط با دو رتبه برتر انرژی را ابلاغ کرده بسیاری از مردم و فعالان بازار منتظر واکنش بازار به این خبر هستند در حالی که بر مبنای این مصوبه واردات این دسته از محصولات لوازم خانگی تغییری نمی کند زیرا پیش از هم بخشی از نیاز کشور به کولر گازی و ... از طریق واردات تامین می شد و تنها برچسب محصولات باید فقط با دو رتبه برتر انرژی باشند.


فاضلی نیا دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه فعلا جزئیات مصوبه واردات لوازم خانگی برقی و غیربرقی به دو گرید ای و بی  اعلام‌ نشده است، گفت: به طور قطع تولیدکنندگان یخچالی که قبلا محصول خود را با گرید سی تولید می کردند به یکباره نمی توانند تغییر گرید بدهند و به سرمایه گذاری نیاز دارند. از طرف دیگر تولیدکنندگان تعهد وارانتی ده ساله برای محصولات خود دارند و محصولاتی که قبلا با گرید پایین تر از این مصوبه تولید شده اند و قطعات آنها وارداتی بوده باید تا ده سال همان قطعات را در بازار تامین کنند هرچند گارانتی دو ساله برای محصولات هم باید لحاظ کرد، به همین دلیل این مصوبه دارای ابهام است.


او با تاکید بر اینکه ارتقای رتبه انرژی محصولات تولیدی کشور می تواند به افزایش قیمت تمام شده آنها منجر شود، افزود: در حال حاضر بازار لوازم خانگی کشور با رکود همراه است و هر اقدامی که منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی شود فشار به بازار افزایش می یابد، از طرف دیگر تولیدکنندگان زیر زیر فشار فروشگاه های زنجیره ای لوازم خانگی هم قرار دارند و این مسأله منجر به افزایش چالش تولیدکنندگان لوازم خانگی می شود.


فاضلی نیا درباره اینکه ارتقای گرید چقدر می تواند بر قیمت محصولات تاثیر بگذارد، اظهار کرد: به طور قطع نمی توان محاسبه دقیقی درباره تغییر قیمت محصولات لوازم خانگی با تغییر گرید داشت، اما آنچه که مسلم است افزایش چالش بازار لوازم خانگی است و احتمالا در آینده شرکت های کوچکتر از گردونه تولید خارج خواهند شد، زیرا از یک سو هزینه تولید روندی فزاینده پیدا کرده و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته است.


در همین رابطه محمدرضا شهیدی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری به تیتر ۲۰ گفت: در حال حاضر مشکلی درباره گرید انرژی برای تلویزیون تولید داخل وجود ندارد زیرا از ۵ سال پیش همه محصولات تولیدی شرکت های ایرانی به گرید ای رسیده اند اما در سایر محصولات این مصوبه می تواند مشکلات در زمینه تولید و... به وجود بیاورد و در واردات و قیمت ها در بازار هم تغییراتی ایجاد می شود.


در تابستان 1402، مصرف برق خانگی  رشدی 4.5 تا 5 درصدی داشت  و کل مصرف بخش خانگی حدود 46 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. به همین دلیل وزارت نیرو به دنبال رفع ناترازی برق از طریق ایجاد محدودیت برای لوازم خانگی است. حالا باید دید که واکنش واردکنندگان و تولیدکنندگان به این مصوبه چگونه خواهد بود. در واقع واردکنندگان خیلی مشکلی نخواهند داشت زیرا واردات محصولات با گرید بالاتر را با قیمت بیشتر می فروشند اما تولیدکنندگان نمی توانند فورا بابت قطعات جدید محصولات خود را گران کنند به همین دلیل چالش جدی تر خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز